Od stycznia 2018 jeden przelew do ZUS
Od 2018 roku każdy płatnik otrzyma swój indywidualny numer rachunku składkowego, na które będzie wpłacał wszystkie składki jednym zwykłym przelewem.
ZUS opublikował najważniejsze informacje na temat e-składki w formie pytań i odpowiedzi. Oto one:
Skład mam się dowiedzieć na jaki numer rachunku przelać składki?
Informację o Twoim numerze rachunku składkowego wyślemy Ci listem poleconym. Otrzymasz go do końca 2017 roku. Listy do przedsiębiorców zaczynamy wysyłać 1 października. W tym też terminie będziesz mógł ustalić swój numer w każdej naszej placówce. Będziesz mógł także skontaktować się z Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem 022 560 16 00.
Co zrobić, jeśli nie otrzymam listu z numerem mojego rachunku składkowego?
Jeśli do końca 2017 r. nie dostaniesz od nas tej informacji lub jeśli ją zgubisz, skontaktuj się z naszą najbliższą placówką lub z Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem 022 560 16 00. Sprawdź, czy masz swój numer najpóźniej przed terminem płatności składki za grudzień 2017 r. Dotychczasowe numery zostaną zamknięte 31 grudnia i bez nowego numer nie opłacisz składek.
Jak mogę sprawdzić, czy mój numer rachunku składkowego jest poprawny?
Możesz sprawdzić swój numer w każdej naszej placówce lub w Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem 022 560 16 00.
Twój rachunek powinien zawierać nasz numer identyfikacyjny 60000002, a ostatnie 10 cyfr rachunku to Twój numer NIP.
W liście z ZUS jest numer rachunku, który nie zawiera mojego NIP albo NIP jest nieprawidłowy. Co mam zrobić? W Twoim numerze rachunku składkowego umieścimy numer NIP, z którym zgłosiłeś się jako płatnik składek. Jeśli stwierdzisz, że NIP jest błędny, skontaktuj się z nami. Sprawdzimy Twoje dane identyfikacyjne.
Co trzeba wpisać w tytule przelewu?
Jedyne informacje, jakie od 1 stycznia 2018 r. musisz wpisać na przelewie, to kwota składki, nadawca i odbiorca płatności oraz Twój numer rachunku składkowego.
Do tej pory w bankowości internetowej były specjalne formatki przelewu do ZUS. Czy teraz mam robić zwykły przelew krajowy?
Tak. Od 1 stycznia do opłacenia składek będziesz korzystać ze zwykłego przelewu, takiego, jakim płacisz np. za gaz czy telefon.
Jeśli mam pracowników lub zleceniobiorców, to czy składki za nich mam wpłacać na ten sam numer rachunku jednym przelewem razem ze składkami za siebie?
Tak. Od 1 stycznia będziesz robić tylko jeden przelew. Nie ma znaczenia, czy zatrudniasz pracowników, czy samodzielnie prowadzisz firmę. Nie jest też istotne, na ile funduszy i ubezpieczeń opłacasz składki – to będzie wciąż jeden przelew.
W liście z ZUS są dwa numery, a miał być jeden. Dlaczego?
Są wyjątki, tj. płatnicy którzy rozliczają składki nie tylko z tytułu prowadzonej działalności ale np. dodatkowo za nianie będą mieli nadane dwa rachunki. Jest to niewielka grupa płatników składek. Zatem jeśli rozliczasz składki nie tylko za swoich pracowników, np. prowadzisz firmę i zatrudniasz nianię, to składki będziesz opłacać na dwa rachunki.
Gdzie mogę uzyskać więcej informacji o nowych zasadach opłacania składek?
Organizujemy bezpłatne seminaria na temat „e-Składka – nowy wymiar rozliczeń”, na których omówimy m.in. zmiany w zasadach opłacania i rozliczania składek od 1 stycznia 2018 roku.
Przygotowaliśmy też broszurę i ulotkę, które udostępniliśmy na naszej stronie internetowej. Będzie jeszcze przygotowane szkolenie elektroniczne, które także udostępnimy w internecie.
Mam zaległości w opłacaniu składek. Czy po tym, jak zapłacę składkę za bieżący miesiąc, będę ubezpieczony?
Od 1 stycznia nie będziesz wpisywać na przelewie, jakiego okresu dotyczy wpłata. Dlatego Twoją wpłatę rozliczymy w pierwszej kolejności na najstarsze zadłużenie wraz z odsetkami. Nowe zasady rozliczania składek mogą zatem wpłynąć na podleganie dobrowolnym ubezpieczeniom. Jeśli jesteś objęty obowiązkowymi ubezpieczeniami, to nadal będziesz ubezpieczony, ale na Twoim koncie powstanie zaległość.
Co zrobić, jeśli przy robieniu przelewu wpiszę zły numer rachunku bankowego?
Jeśli wpiszesz numer rachunku niezgodny ze standardem NBR, to system bankowy poinformuje Cię, że jest to nieprawidłowy rachunek.
Jeśli pomylę się i zrobię przelew na inny numer rachunku, to czy naliczycie mi odsetki za zwłokę? Czy muszę wpłacić jeszcze raz odpowiednią kwotę na właściwy numer? Czy otrzymam zwrot pieniędzy, które przeleję na zły numer rachunku?
Jeśli otrzymamy wpłatę po terminie płatności składki, to pobierzemy należne odsetki. Dlatego zanim zrobisz przelew, upewnij się, czy na pewno wpisałeś poprawny numer rachunku składkowego.
Jak mogę sprawdzić, czy nie zalegam ze składkami?
Możesz złożyć do nas wniosek o ustalenie salda na Twoim koncie. Informację taką znajdziesz również na swoim koncie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Jak mogę rozłożyć zaległości na raty? Gdzie mam się zgłosić?
Jeśli masz zadłużenie, skontaktuj się z naszym doradcą do spraw ulg i umorzeń. Informację o telefonach znajdziesz na naszej stronie. Doradca przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań dostosowane do Twojej sytuacji i Twoich możliwości finansowych. Pomoże Ci też przygotować i wypełnić odpowiednie dokumenty.
Czy wprowadzenie indywidualnego numeru rachunku zmieni zasady rozliczania wpłat ?
Tak. Wraz z wprowadzeniem indywidualnego numeru rachunku składkowego (NRS) zmienią się zasady rozliczania wpłat. Na przelewie nie będziesz wskazywał ubezpieczenia/funduszu, typu wpłaty i miesiąca, za który opłacasz składki. Wszystkie składki – niezależnie za jaki miesiąc i na jakie ubezpieczenia/ fundusz – będą opłacane jedną wpłatą.
Wpłatę przekazaną na numer rachunku składkowego rozdzielimy na pokrycie należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Emerytur Pomostowych, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Będą one rozdzielane wg zasady proporcjonalnego procentowego podziału wpłaty według kwot składek przypadających do zapłaty na poszczególne fundusze
w deklaracji złożonej za ostatni miesiąc kalendarzowy.
Zmiana zasad rozliczania składek będzie obowiązywała dla wpłat dokonanych od 1.01.2018 r.
Jakie są korzyści dla płatnika z wdrożenia e-Składki ?
Płacisz składki jednym, zwykłym przelewem (zamiast trzech albo czterech) – niższe koszty bankowe.
Będziesz przekazywał składki na indywidualny Numer Rachunku Składkowego – jeden rachunek dla jednego płatnika.
Zaksięgujemy wpłatę na właściwym koncie płatnika – wpłata będzie niezwłocznie rozliczona.
Na przelewie nie podajesz danych: NIP/REGON/PESEL/Dowód osobisty/Paszport, numer deklaracji, miesiąca za który opłacane są składki, numeru decyzji/umowy/tytułu wykonawczego – brak wpłat niezidentyfikowanych z kontem płatnika.
Wpisujesz na przelewie tylko Numer Rachunku Składkowego – szybkie wypełnienie i wykonanie przelewu.
Wpłata będzie rozliczona na najstarsze zadłużenie – mniej odsetek.
Warunek: Poprawne podanie w dokumencie płatniczym swojego indywidualnego numeru rachunku składkowego.
Jak dokonać płatności składek należnych za 12/2017, których termin płatności przypada w styczniu 2018 r.?
Jeżeli chcesz opłacić składki za grudzień 2017 r. w terminie do 31 grudnia 2017 r. (tj. przed terminem ich płatności) – to robisz to na dotychczasowych zasadach, tj. wykonujesz przelewy odrębnie na każde ubezpieczenia albo fundusz:
83 1010 1023 0000 2613 9510 0000 – na ubezpieczenia społeczne,
78 1010 1023 0000 2613 9520 0000 – na ubezpieczenie zdrowotne,
73 1010 1023 0000 2613 9530 0000 – na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
68 1010 1023 0000 2613 9540 0000 – na Fundusz Emerytur Pomostowych.
Jeżeli będziesz opłacał składki za grudzień 2017 r. po 1 stycznia 2018 r. to robisz jeden przelew na indywidualny numer rachunku składkowego. Dotychczasowe rachunki bankowe ZUS będą zamknięte.
Od kiedy ZUS będzie informował o NRS. Czy informacja będzie wysyłana listem poleconym ?
Informacja o numerach rachunków składkowych będzie wysyłana od 1 października 2017 r. do: wszystkich płatników składek, którzy mają aktywne konta w ZUS oraz płatników, którzy już zakończyli działalność i wyrejestrowali konta w ZUS lecz pozostało na nich zadłużenie.
Wraz z numerem rachunku składkowego otrzymasz informację o zasadach opłacania i rozliczania składek po 1 stycznia 2018 r. Otrzymasz także list, w którym będą przedstawione najważniejsze projekty realizowane w ZUS i dedykowane płatnikom składek.
Informacja będzie wysyłana listem poleconym ale bez zwrotnego potwierdzenia odbioru. Oznacza to, że wszystkie niedoręczone przesyłki zostaną zwrócone do nas, co umożliwi zweryfikowanie danych adresowych i ponowne skierowanie informacji do płatnika.
Co w przypadku, gdy nie odbiorę korespondencji, czy ZUS będzie podejmował kolejne próby doręczenia ?
Jeśli nie odbierzesz korespondencji, bo np. zmieniłeś adres i nie uaktualniłeś tych danych w ZUS, podejmiemy próbę ustalenia Twojego adresu i doręczenia do Ciebie informacji o NRS.
Do kogo będzie wysyłana informacja o indywidualnym numerze rachunku w przypadku ustanowienia Pełnomocnika ?
Informację o indywidualnym numerze rachunku wyślemy wyłącznie do Ciebie jako płatnika składek. Informację wyślemy na podany przez Ciebie i zapisany na Twoim koncie adres do korespondencji lub adres siedziby (o ile adres do korespondencji nie został podany).
Jak będzie wyglądał dowód wpłaty po wdrożeniu projektu e-Składka ?
Od 1 stycznia 2018 r. będziesz wypełniał i opłacał składki za pomocą standardowego dokumentu płatniczego (przelewu), takiego jakiego używa się np. do opłacania mediów.